Keleti természeti etika
1.400,00 Ft
Szerzők:
Kárpáti Krisztián
Kozma Boglárka
Altmann Andrea
Csörgő Zoltán
Leírás
Az újkori magyar pedagógiában számos kísérlet történt arra, hogy a neveléstan kiteljesedjen és a tanulók, tanítók számára a teljes ember “felnöveléséhez” teljes, hatékony módszert tudjon nyújtani. Sokan megfogalmazták már annak az igényét, hogy a nyugati kultúra és a nyugati ember kifelé irányultságát – a teljesség érdekében – kiegészítsék a keleti kultúra és a keleti ember befelé forduló képességével és szemléletmódjával. Ideje, hogy a pedagógiában is egyre inkább teret nyerjen egy olyan, teljességre törekvő módszer, amely mindkét irányba képes az emberi lehetőségeket kibontakoztatni. A teljes ember külső és belső világának egyaránt megismerője, irányítója és beteljesítője. Ha ez nem kap szerepet a pedagógiában, akkor a világ a legjobb szándékkal sem tud olyan irányba változni, hogy igazi otthona legyen a felnövekvő generációnak.
A Tejút Könyvek tanulmányainak szerzői a Tejút Iskola és Ifjúságnevelő Alapítvány keretén belül végeznek kutatást a buddhista szemlélet, a testi,lelki,szellemi önmegismerő folyamatok és a természettudományos gondolkodás pedagógiai alapvetésű összehangolása érdekében. A gyermekeké és fiatalok motiválása és érdeklődésük ébrentartása a test és tudat egyidejű és kiegyensúlyozott fejlesztését célozza meg. A kutatási eredmények összefoglalásaként a sorozat a buddhista szemlélet és az európai kultúra kapcsolatait bontja ki, hangsúlyt helyezve a magyar vonatkozásokra.
A keleti kultúrákban az emberek létszemléletét és életvezetését évezredek óta áthatja az ember és a természet közötti viszony, a valóság természete és a létezés más kérdései felé irányuló tudatos figyelem, amely a mindennapi gyakorlatban is jelen van. Eme hosszú idő alatt is folyamatosan működő, ősi és eleven tudás többször megérintette a nyugati kultúrát , gondolkodásmódot és létszemléletet, azonban alapvető áramlatait nem befolyásolta oly mértékben, hogy az egy globális szintézist tudott volna létrehozni. A nyugati ember szemléletmódja és életvezetése így – és még számos okból kifolyólag- ma is nagyban különbözik a keletitől. Jelen kötet tanulmányai azt vizsgálják, milyen támaszt nyújthat a keleti természeti etika alapelveinek és a buddhista tanítás egyetemes bölcseleti, egyben gyakorlati szemléletének bevonása a pedagógiába, hogy nyitott, kiegyensúlyozott, magukkal és környezetükkel harmóniában élő, tudatosan és felelősen gondolkodó, cselekvő emberfőket nevelhessünk.
Értékelések
Még nincsenek értékelések.